8 قاعده تجارت در بازار مسکن

شايد بتوان يکي از راه‌هاي تضمين موفقيت در فروش کالا يا به طور کلي عرضه کالا را معرفي درست و کامل کالاي موردنظر دانست.
اين نکته درباره فروش زمين و مسکن نيز صادق است. به عبارتي به هر ميزان بتوان قابليت‌هاي کالايي را بهتر معرفي کرد، به همان ميزان مي‌توان کالاي موردنظر را سريع‌تر و بهتر و با قيمت واقعي آن به دست طالب کالا سپرد.
توجه به هشت نکته مي‌تواند شيوه صحيح معرفي قابليت‌هاي منزل مسکوني يا محل کار و... را به ما بياموزد تا نه تنها کالاي خود را با بهاي مناسب‌تري به فروش برسانيم، بلکه با معرفي صحيح آن، در مدت کمتر، به نتيجه بهتري دست يابيم:
1 - از منزل يا محل کار عکس تهيه کنيد
بسياري از خريداران دوست دارند تا پيش از بازديد از مکان مورد نظر تصاويري از آنجا را مشاهده کنند.
امروزه با پيشرفت تکنولوژي و امکان برقراري ارتباط بهتر و سريع‌تر، استفاده از اينترنت نيز به شيوه‌اي براي يافتن منزل يا محل کار مناسب با سليقه و خواست خريدار تبديل شده است.
از اين رو مي‌توان پس از تهيه عکس، با قرار دادن تصاوير در يک يا چند سايت اينترنتي معتبر، تعداد بازديدکنندگان را افزايش داد.
2 - براي تهيه عکس اين نکات را به خاطر بسپاريد
- تصوير بايد نماي کامل و واضحي از منزل را نشان بدهد.
- پيش از تهيه عکس همه وسايل اضافي را که به نماي ساختمان آسيب وارد مي‌کند از محل دور کنيد.
- نماهاي زيبا و مختلفي را از منزل تهيه کنيد. ترجيحا در ساعت‌هاي مختلف شبانه‌روز.
- پيش از تهيه تصوير، نماي ساختمان را به دقت نظافت کنيد.
تصاوير داخلي را فراموش نکنيم
تهيه عکس‌هاي متعدد از امکانات داخل ساختمان، بخش ديگري از پرسش‌هاي خريداران را پاسخ مي‌گويد. بنابراين:
- با دقت از فضاهاي مفيد منزل يا محل کار عکس بگيريد.
- پيش از تهيه عکس‌ فضا را آراسته کنيد.
- بهتر است تصاوير از فضاها، بدون اشخاص تهيه شود.
- از بخش‌هاي مختلف منزل، از سالن پذيرايي تا سرويس‌هاي بهداشتي عکس تهيه کنيد تا افرادي که مي‌خواهند منزل شما را ببينند، بتوانند تصاوير کامل و دقيقي از همه بخش‌ها ببينند.
- اين تصاوير مي‌تواند در کنار تصاويرنما، در اينترنت قرار بگيرد.
3 - نوبت را رعايت کنيد
اگر قصد داريد بدون واسطه منزل را به فروش رسانده و يا رهن و اجاره بدهيد، براي بازديد از منزل، فاصله‌اي حداقل يک ساعت را براي بازديدکنندگان در نظر بگيريد.
اما اگر اين مسووليت را به مشاور املاک سپرده‌ايد، از آنها بخواهيد همين اصل را رعايت کنند.
فاصله بين بازديدکنندگان باعث مي‌شود تا اولا: فرصت کافي براي بازديد هر يک از خريداران فراهم شود و در ثاني از ازدحام و شلوغي که خود عاملي براي آشفته و کوچک به نظر رسيدن فضاي منزل است، جلوگيري شود. شلوغي فضا بر ذهن خريدار اثر نامطلوبي به جاي مي‌گذارد.
4 - از دوستان کمک بخواهيد
هر چند گذاشتن تصوير در اينترنت يا سپردن مسووليت فروش، رهن يا اجاره منزل به مشاوران املاک شيوه‌هاي درستي براي معرفي کالا است، اما يکي ديگر از راه‌هايي که مي‌تواند ما را در تسريع فروش، رهن يا اجاره منزل ياري دهد، کمک گرفتن از افراد است.
همسايه‌ها، اقوام، دوستان و... هر يک مي‌توانند به عنوان مبلغ خوبي براي منزل ما مطرح شوند. بنابراين اين راه سوم را نيز فراموش نکنيد. مضافا اين که به اين شيوه امکان يافتن خريدار يا مستاجر مطمئن بيشتر از شيوه‌هاي ديگر است.
5 - تبليغ کنيد
در بحث اقتصاد تبليغ يا دقيق‌تر بگوييم تبليغ درست و موثر، راه مطمئني براي معرفي کالا و عرضه بهتر و سريع‌تر آن است. بنابراين از تبليغ به شيوه‌هاي مختلف چون روزنامه، تهيه برگه‌هاي تبليغاتي و... فروگذار نکنيد. به هر ميزان تبليغ بيشتر و موثرتر باشد، به همان ميزان دستيابي به هدف سريع‌تر و بهتر است.
6 - در را ببنديد
گاه به دلايل مختلف مانند داشتن همسايه‌هاي نامناسب، فضاي کوچک و عدم امکان مراجعه خريدار به محل، دور بودن منزل به مشاور املاک و سختي بازديد از منزل و هزار و يک دليل بزرگ و کوچک ديگر، امکان بازديد نداشته و يا در زمان‌هاي محدودي اين امکان فراهم مي‌شود. براي رفع اين معضل بهتر است: زماني را براي بازديد انتخاب کنيد که همسايه يا همسايه‌هاي مورد نظر در منزل نباشد. اين به قصد فريب دادن مشتري نيست گاه مشکل برخي همسايه‌ها تنها به شکايت از رفت و آمد مشتريان محدود شده و همين امر باعث مي‌شود تا در زمان حضور مشتري رفتار نامناسبي از آنها صادر شود.
- سعي کنيد اطلاعات را به طور کامل در اختيار مشتري قرار بدهيد تا براي بازديد، زمان اندکي نياز باشد.
- از شلوغ شدن مکان جلوگيري کنيد.
- به افرادي اجازه بازديد بدهيد که مي‌دانيد تا 70درصد منزل را خريده يا رهن واجاره مي‌کنند. به اين ترتيب از رفت و آمد اضافي جلوگيري مي‌کنيد.
7 - با واسطه‌ها قطع رابطه کنيد
اگر اطمينان داريد که مي‌توانيد به تنهايي و بدون کمک گرفتن از واسطه‌ها، منزل را به فروش رسانده يا رهن يا اجاره بدهيد به هيچ وجه اطلاعات منزلتان را در اختيار آنها قرار ندهيد و از ابتدا موضع خود را براي انتخاب شيوه عرضه کالاي خود مشخص کنيد. ديده شده واسطه‌ها در اين شرايط نه تنها در جهت تسريع معامله گام بر نمي‌دارند بلکه با مشاهده امتناع شما از همکاري با آنها از ميانه راه، نکات منفي ملک مورد نظر را براي خريداران بر شمرده و مانع از سر گرفتن معامله مي‌شوند.
8 - به بازار توجه کنيد
بي توجهي به وضعيت بازار خريد و فروش زمين و مسکن يا حتي رهن و اجاره آن باعث مي‌شود تا قيمت غيرواقعي را براي ملک خود در نظر بگيريد، به ويژه اگر بدون مشورت مشاوران املاک اقدام به فروش، رهن يا اجاره مسکن بکنيد.
بنابراين ابتدا به دقت از وضعيت بازار مطلع شويد تا با انتخاب قيمت غيرواقعي، ناخواسته مانع از معامله نشويد. از طرفي به تعويق افتادن فروش، رهن يا اجاره مسکن خود عاملي براي کاهش ارزش ملک شده و معامله آن را سخت‌تر مي‌کند و در پايان زمين و مسکن نيز مانند هر کالاي تجاري ديگري نيازمند معرفي صحيح، تبليغ درست و تاثيرگذار است تا بتوانيد به خوبي و با قيمتي مناسب آن را به خريدار عرضه کنيد.