رکود، صنعتي‌سازي مسکن را متوقف کرد

معاون وزير راه و شهرسازي از توقف سهم صنعتي‌سازي ساختمان به دليل رکود بازار مسکن خبر داد و گفت: همچنان با همان ميزان 5 درصد ساخت و ساز به اين شيوه انجام مي‌شود زيرا شرايط سال‌هاي اخير بازار مسکن به گونه‌يي بوده که امکان افزايش اين سهم وجود نداشته است.
به گزارش اقتصادآنلاين به نقل از تعادل ، محمد شکرچي‌زاده، رييس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي ديروز در يک نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگار درباره سهم صنعتي‌سازي ساختمان در ميزان ساخت‌و‌سازهاي کشور همچنين تحقق برنامه مرکز براي افزايش سهم صنعتي‌سازي ساختمان به 10درصد گفت: اگرچه براساس برنامه قرار بود که ساخت‌وساز به شيوه صنعتي‌سازي افزايش يافته و از 5 درصد به 10درصد برسد اما به علت رکود بازار مسکن چنين رقمي محقق نشد.

شکرچي‌زاده افزود: به نظر نمي‌رسد که در دو سال گذشته تغييري در سهم صنعتي‌سازي در ساخت‌وساز صورت گرفته باشد و همچنان با همان ميزان 5 درصد ساخت‌وساز به اين شيوه انجام مي‌شود زيرا شرايط سال‌هاي اخير بازار مسکن به گونه‌يي بوده که امکان افزايش اين سهم وجود نداشته است.

وي ادامه داد: در دو سال گذشته براي بهره‌گيري از روش صنعتي‌سازي، جلسات بسياري ميان وزارت راه و شهرسازي و سازمان‌هاي ذي‌ربط برگزار شده که نتايج خوبي را در فعاليت‌هاي زيربنايي به همراه داشته است و انتظار مي‌رود که پس از رونق بازار مسکن از اين تحقيقات و رايزني‌ها در افزايش سهم صنعتي‌سازي استفاده شود.

به گفته معاون وزير راه و شهرسازي با توجه به امضاي تفاهمنامه ميان ايران و آلمان براي تبادل تجربيات درباره بهره‌گيري از شيوه صنعتي‌سازي براي صرفه‌جويي در مصرف انرژي، دو منطقه هشتگرد و اصفهان به عنوان مناطقي براي ساخت‌وساز واحدهاي صنعتي مطابق با محيط زيست انتخاب شده‌اند.

شکرچي‌زاده گفت: همچنين برنامه‌هايي براي استفاده از دانش آلماني‌ها براي کاهش مصرف انرژي در ساختمان‌هاي ساخته شده نيز در نظر گرفته شده است که جزييات اين همکاري در خرداد ماه و در جلسه مشترک ميان مسوولان ايراني و آلماني مشخص مي‌شود البته قرار است که دو منطقه در کشور براي اجراي پايلوت اين تفاهمنامه مشخص شود.

وي گفت: يکي از پروژه‌هاي مرکز تحقيقات راه و شهرسازي، مديريت روسازي نام دارد که سال گذشته با همکاري سازمان راهداري شروع شده است.به گفته شکرچي‌زاده رويه‌هاي بتني از لحاظ عمر و استحکام نسبت به آسفالت برتري‌هايي دارد ضمن اينکه اجراي اين پروژه باعث مي‌شود برنامه‌ريزي رويه‌ها با اصول مديريتي و با هزينه کمتر و راندمان بيشتري انجام شود.

رييس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، پيشرفت فيزيکي پروژه مديريت روسازي را حدود ?? درصد اعلام کرد و گفت: اميدواريم تا پايان سال اين پروژه را در اختيار سازمان راهداري قرار دهيم.شکرچي‌زاده بررسي تحقيقات رويه‌سازي بتني جاده‌هاي کشور همچنين باند ?? راست فرودگاه مهرآباد را مهم‌ترين برنامه‌هاي اين مرکز در سال ?? دانست و افزود: ايران چهارمين توليدکننده سيمان در دنياست که با توجه به رکود صنعت ساختمان و توقف پروژه‌هاي سدسازي در داخل سالانه ??ميليون تن مازاد توليد داريم به همين دليل سياست دولت و وزارت راه و شهرسازي با توجه به توقف صادرات، مصرف اين ظرفيت بالاي توليد سيمان در داخل کشور بود که رويه‌سازي بتني جاده‌هاي کشور در دستور کار قرار گرفت. وي اظهار کرد: مديريت روسازي در همه کشورها ايجاد شده و مديران وقت وزارت راه و ترابري در ??سال قبل تصميم گرفتند که آن را در کشورمان نيز پياده‌سازي کنند که تا سال گذشته اين تصميم اجرايي نشده بود و درحال حاضر نيز جز در ? استان در ساير استان‌ها اجرايي نشده است.

  ايمني در برابر آتش‌سوزي
در اين نشست، رييس بخش پژوهش آتش مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي نيز در راستاي اعلام خبر پايان تدوين پيش‌نويش ويرايش جديد مبحث سوم مقرارت ملي ساختمان از سوي رييس مرکز تحقيقات گفت: بخشي از مبحث سوم مقررات ملي ساختمان مربوط به حوزه آتش و ايمني ساختمان‌هاست که پيش‌نويس آن تهيه شده و در سايت وزارت راه و شهرسازي براي دريافت نظرها و پيشنهادهاي کارشناسان حوزه ساخت‌وساز منتشر مي‌شود ضمن اينکه مقررات لازم براي ساختمان‌هاي بلند و عميق نيز در اين پيش‌نويس گنجانده شده است.

سعيد بختياري افزود: پس از دريافت نظرات؛ متن نهايي براي تصويب در شوراي مقررات ملي ساختمان ارسال شده و پس از تصويب نهايي از سوي وزير راه و شهرسازي در شهريور سال جاري براي اجرا در پروژه‌هاي ساختماني ابلاغ مي‌شود.

وي همچنين ادامه داد: مصالح ساختماني مدرن که به سمت سبک‌سازي پيش رفته است در برابر آتش مقاوم و ايمن نيستند به همين دليل مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرساي دستورالعمل‌هاي مرتبط با ايمن‌سازي ساختمان در برابر آتش را تهيه کرده و در مبحث سوم مقررات ملي ساختمان گنجانده است.

بختياري گفت: ايران زلزله‌خيز است بنابراين ايمني در برابر آتش امري مهم است زيرا در شهرهاي بزرگ گاهي آتش‌سوزي پس از زلزله خسارات بيشتري دارد و توسعه شهرها، صنايع و فناوري جديد به معناي افزايش پتانسيل و خطر آتش‌سوزي است.

  ايمني حمل و نقل جاده‌اي
معاون تحقيقات و فناوري مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي نيز در اين نشست به موضوع تهيه و تدوين استانداردها، ضوابط و دستورالعمل‌هاي حوزه راه، مسکن و شهرسازي اشاره کرد و گفت: طبق موافقتنامه با معاونت فني سازمان برنامه‌ريزي، تعيين مقررات 23 گانه ساختمان در حوزه وظايف مرکز تحقيقات است که در سال گذشته نيز جلسات کميته کارشناسي آن تشکيل شد. محمود صفارزاده افزود: تاکنون17مورد ‌آيين‌نامه نوشتيم که از سوي معاونت برنامه‌ريزي ابلاغ شده است. وي با اشاره به اينکه در شمال کشور توسعه به سمت دريا و شهرهاي ساحلي شکل گرفته است، گفت: در جنوب کشور نيز حدود 5300کيلومتر مرز آبي داريم که بايد از نظر تجهيزات و جمعيت انساني توسعه يابد.

معاون تحقيقات و فناوري مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي بيان کرد: وزارت راه و شهرسازي برنامه‌ريزي کرده که سواحل جنوب و مکران از نظر جمعيتي و تجهيزات توسعه‌يي رشد کند بنابراين با ايجاد مشوق‌ برنامه‌هايي براي جذب جمعيت به سمت درياي جنوب داريم.

وي همچنين به آمار بالاي سوانح رانندگي در کشور اشاره کرد و افزود: سازمان بهداشت جهاني کشورها را مجبور کرده است که براي سوانح رانندگي Action plan(برنامه عملياتي) تدوين کنند که راهکار اجرايي براي کاهش سوانح جاده‌يي است و تا چند ماه آينده اين برنامه تکميل و از سوي وزير راه و شهرسازي ابلاغ مي‌شود.

صفارزاده اظهار کرد: شهرهاي جوان و شهرهاي هوشمند در دنيا کانون توجه است که بايد ضوابط و ويژگي‌هاي خاص براي اين شهرها دنبال شود و مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي در اين راستا موضوع فرهنگسازي رانندگي را در اين شهرها دنبال مي‌کند که به عنوان پايلوت در هشتگرد دنبال مي‌شود.